Siirry suoraan sisältöön

C++ Ohjelmointi (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTD7013-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 17.10.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Mikko Anttonen

Vastuuopettaja

Anssi Gröhn

Ryhmät

  • LTDNS20P
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2020, Peliohjelmointi ja sovellusarkkitehtuurit

Tavoitteet

Tavoitteena ottaa C++-ohjelmontikieli haltuun UE4-kehitystä varten​.

Sisältö

- C++-kielen perusteet
- kääntäjä
- luokat
- virtuaalifunktiot
- poikkeukset
- muistinhallinta ja osoittimet
- geneerinen ohjelmointi, STL
- tietovirrat ja tietovirtaoperaattori
- moniperintä ja timanttimalli
- kirjastojen käyttö ja luonti

Oppimateriaalit

Kurssin Moodle-työtilaan julkaistu materiaali.
https://www.learncpp.com/
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=cpp_ohj_01

Opetusmenetelmät

Osaat lukea käyttäjältä syötteitä
Osaat käsitellä merkkijonotaulukoita
Osaat luoda luokkia ja olioita
Osaat luoda luokille jäsenfunktioita ja määritellä niille parametreja
Osaat käyttää STL:n vector-tietorakennetta
Osaat käyttää viittauksia
Osaat käyttää osoittimia
Osaat ylikuormittaa (eli toteuttaa) operaattoreita olioille
Osaat lukea ja kirjoittaa tekstitiedostoja C++:lla
Osaat lukea ja kirjoittaa binääritiedostoja C++:lla
Osaat käytää luoda omia poikkeuksia C++:lla
Osaat käyttää poikkeuksia virheenkäsittelyssä C++:lla
Osaat käyttää list-tietorakennetta
Osaat käsitellä tietueita säiliöluokkien sisällä
Osaat poistaa tietueita tietorakenteista läpikäynnin yhteydessä
Osaat käyttää C++:n kirjastofunktioita monipuolisemmin
Osaat luoda staattisia kirjastoja omasta koodistasi
Osaat luoda dynaamisia kirjastoja omasta koodistasi
Osaat käyttää muiden tekemiä ja omia kirjastoja omassa koodissasi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä 81 h, josta ohjaustunteja 26h, ja itsenäistä työskentelyä 55h (materiaaleihin tutustuminen, oppimistehtävät, palaute)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy oppimistehtävistä saavutettavien pisteiden mukaan. Ohessa raja-arvot suhteessa kurssin maksimipisteisiin.
<30% => 0
>=30% => 1
>=44% => 2
>=58% => 3
>=72%=> 4
>=86% => 5