Opintojakson tavoitteet Opiskelija tuntee arkkitehtuurityön tarkoituksen ja keskeiset tehtävät. Opiskelija tuntee nykyaikaiset sovellusarkkitehtuurimallit. Opiskelija tuntee keskeiset sovellusten väliset liitosmekanismit ja niissä sovelletut tiedon esittämisen tavat. Opiskelija tuntee keskeiset sovellusarkkitehtuureihin liittyvät standardit ja kehikot. Opiskelija osaa soveltaa joitakin suunnittelumalleja ohjelmointityössä. Opiskelija osaa tulkita arkkitehtuurimalleja ja mallintaa sovellusarkkitehtuurin Archimate® -kielellä tai UML-kielellä. Opiskelija osaa kuvata omaan toimintaympäristöön liittyvän sovellusarkkitehtuurin. Opiskelija osaa toteuttaa toimintaympäristöön liittyvän arkkitehtuurin kehittämistehtävän. Sisältö Unreal Engine -ympäristön sovellusarkkitehtuuri Ohjelmointirajapintojen suunnittelusta: REST-arkkitehtuurityyli Palvelukeskeinen arkkitehtuuri (Service-Oriented Architecture, SOA) Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri (EDA) ja hajautetun järjestelmän viestintämekanismit Arkkitehtuurien mallintaminen: Archimate tai UML Katsaus arkkitehtuuriin liittyviin standardeihin ja kehikoihin Suunnittelumalleja
Petri Laitinen
Doom, Claude: Business Information Management, 2013. Babar A., Brown A.W, Koskimies K., Mistrik I.: Agile Software Architecture: Aligning Agile Processes and Software Architectures. Elsevier Science & Technology, 2013. Richards, M., Ford, H.: Fundamentals of Software Architecture. O'Reilly, 2020. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.) Freeman E., Robson E.: Head First Design Patterns. O'Reilly. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.)
Lähiopetus
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
29.08.2022 - 21.10.2022
01.04.2022 - 30.04.2022
Petri Laitinen
10 - 70
Tietojenkäsittelyn koulutus
H-5