Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet (6 op)

Toteutuksen tunnus: LL10009-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Daniel Bågeberg
  • Ulla Kärnä

Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät

  • LLNS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opiskelijan työpanos yhteensä 162h,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatamme yleistä Karelia AMK:n arviointikriteeristöä

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.