•     Svenska för husteknik IT10015-3001 08.01.2024-01.03.2024  2 op  (ITNS22) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija oppii lisää talonrakentamiseen liittyvää sanastoa. Hän pystyy seuraamaan ja hyödyntämämään oman alan ruotsinkielisiä medioita työssään. Hän osaa tuottaa talonrakentamiseen liittyviä kirjallisia ja suullisia tuotoksia Hän tuntee pohjoismaisia rakennusalan yrityksiä ja osaa esitellä oman alan yritystä ja sen tuotteita ja palveluita ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja Opiskelija osaa toimia kokouksissa ja laatia niissä vaadittavat dokumentit.
    Sisältö
    - Ymmärrät talotekniikkaan liittyviä ruotsinkielisiä medioita ja osaat hyödyntää niitä työssäsi
    - Tunnet pohjoismaisia talotekniikan alan yrityksiä ja osaat esitellä ruotsiksi oman alan yrityksen ja sen tuotteita/palveluja.
    - Osaat käyttää imperatiivia ja passiivia kirjallisissa ja suullisissa tuotoksissa.
    - Osaat toimia ruotsinkielisessä kokouksessa ja laatia esityslistan ja muistion.
    Lisätiedot
    Tämä opintojakso opiskellaan opintojakson Sociala kontakter IT10013 jälkeen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota ja tuotteita ja palveluja mm. messuilla ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja. Hän osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa ruotsin kielellä ja laatia niissä vaadittavat dokumentit. Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä. Lähiopetus/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, parityö/ryhmätyö, toiminnallinen oppiminen, pelillisyys.

    Vastuuhenkilö

    Merja Öhman

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tolkki, Öhman, Perspektiv svenska för högskolestudenter. 2016 Sanoma Pro Oy. Helsinki.ISBN 978-952-63-4187-3, autenttinen materiaali Moodlessa.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohdat löytyvät Moodlesta löytyvästä opintojakson aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Molempi tenttejä on mahdollista uusia kaksi kertaa. Opiskelijan on suoritettava opintojaksoon liittyvät tehtävät ja harjoitustyöt ennen tentteihin osallistumista.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    08.01.2024 - 01.03.2024

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopiskelu 20h Ryhmätyöskentely 8h Oppimistehtävät 15h Itsenäinen tiedonhankinta 10h Arviointi ja palaute 1h

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2023 - 31.10.2023

    Aikataulu

    Opintojakson tarkempi aikataulu löytyy opintojakson Moodlesta. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aikataulusta löytyvät viikottaisen ohjelman lisäksi harjoitustöiden palatusajankohdat ja kirjallisen ja suullisen tentin ajankohta

    Ryhmä
    • ITNS22
    Arviointikriteerit

    Valtakunnalliset taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakoululle muodostavat arvosanojen perustan. Ne löytyvät opintojakson Moodlesta. Kirjalliset oppimistehtävät ja koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja koe 50%. Aktiivinen osallistuminen lähiopetustunneille ja kotitehtävien ja oppimistehtävien tekeminen. Opintojaksolla myös itse- ja vertaisarviointia. Englanniksi

    Opettaja

    Merja Öhman

    Paikkoja

    20 - 50

    Lisätietoja opiskelijalle

    Opiskelijan tulee suorittaa Sociala kontakter i arbetslivet opintojakso ennen tälle opintojaksolle osallistumista.

    Koulutusohjelma

    Talotekniikan koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.