Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta. Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti. - Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet. - Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi. - Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät). - Tiedonhaku. - Kielenhuolto. - Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut. - Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys. Harjoitukset, luennot ja tentti.
Juha Suomalainen
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Lähiopetus
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Lopputentit ovat opintojakson puolivälissä maaliskuussa ja toukokuun alkupuolella. Uusintatentin mahdollisuus on toukokuussa ja kesäkuussa.
Suomi
31.10.2022 - 31.05.2023
Lähiopiskelu 50 t, harjoitustehtävät 20 t, itsenäinen työskentely 20 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 20 t.
01.10.2022 - 31.10.2022
Juha Suomalainen
1 - 50
Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
H-5
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta suorituksissa myös selkeitä puutteita. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on mielellään vähintään 30 % ja tenttiarvosana on 2.
Opiskelija tuottaa laadukkaita asiakirjoja ja raportteja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Hänen esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat vähintään hyvällä tasolla, ja hän pystyy johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa ja kokousta puheenjohtajan roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on mielellään 60 % ja tenttiarvosana 3.
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria, toimimaan ryhmän vetäjänä sekä pitämään kokouksia puheenjohtajan roolissa. Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4.