Siirry suoraan sisältöön

AV-työvälineet, audio (5 op)

Toteutuksen tunnus: HM10031-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Juha Linna

Vastuuopettaja

Juha Linna

Ajoitusryhmät

  • AV-audio A (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
  • AV-audio B (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)
  • AV-audio C (Koko: 6. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HMNS22
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Pienryhmät

  • AV-audio A
  • AV-audio B
  • AV-audio C

Aika ja paikka

Tikkarinne S1

Oppimateriaalit

Opettaja jakaa sisällöt kurssin aluksi ja kurssin kestäessä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa toteuttaa (äänittää ja editoida) pääosin auditiiviseen ilmaisuun liittyvää materiaalia sekä oppii käyttämään Radion, Podcastin, Äänistudion ja Videon ääniteknologioita ja ohjelmistoja. AV-alan auditiiviset prosessit erilaisine vaiheineen ja työnkuvineen tulevat tutuksi. AV-työvälineet audiossa tutustutaan studio-olosuhteissa toimimiseen ja laitteiston käyttöön, opiskellaan dialogin ja puheen (VO) äänittämistä, tehostetyötä ja äänen synkronoinitia sekä jälkikäsittelyä työasemissa. Tutustutaan monikanavaiseen tekniikkaan ja monikanavaisiin mikrofonitekniikoihin. Opiskellaan myös radio-ja podcast tekniikkaa ja tuotetaan sisältöä radioon ja podcasteihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen kontaktiopetukseen ja luennoille (80%), muualla suoritettu opinto tai vastaavat tiedot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajat ja luennot 70%
Tiedonhaku, dokumentointi ja itsenäinen työskentely 30%

Sisällön jaksotus

Viikoittainen etäluento/palaveri, työpajat lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuksena. Ohjelmistojen oppiminen lähinnä etäopetuksena ja omana oppimisena.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-2: Opiskelija kykenee ohjauksessa tuottamaan, äänittämään ja editoimaan materiaalia ja osallistuu ryhmätyöskentelyyn.
3-4: Opiskelija osaa käyttää tuotanto- ja jälkituotantojärjestelmiä monipuolisesti. Opiskelija osaa itsenäisesti leikata ja muokata erilaisiin ohjelmatyyleihin sopivaa ääntä ja hallitsee jatkuvuuden ja rytmityksen periaatteita. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja osaa arvioida osaamistaan realistisesti. Opiskelija ottaa tarvittaessa vastuuta ja sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin.
5: Opiskelija kykenee itsenäisesti äänittämään ja editoimaan ilmaisullisesti korkealaatuista ohjelmaa. Opiskelija arvioi kriittisesti ja monipuolisesti omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä kykenee kyseenalaistamaan opittua ja tuo omia näkemyksiään ja vaihtoehtoisia työskentelymalleja esille. Opiskelija ottaa vastuutta, toimii oma-alotteisesti ja auttaa myös muista tavoitteiden toteutumisessa.

Hylätty (0)

1-2: Opiskelija ei kykene ohjauksessakaan tuottamaan, äänittämään ja editoimaan äänen materiaalia ja ei ole osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2: Opiskelija kykenee ohjauksessa tuottamaan, äänittämään ja editoimaan materiaalia ja osallistuu ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4: Opiskelija osaa käyttää tuotanto- ja jälkituotantojärjestelmiä monipuolisesti. Opiskelija osaa itsenäisesti leikata ja muokata erilaisiin ohjelmatyyleihin sopivaa ääntä ja hallitsee jatkuvuuden ja rytmityksen periaatteita. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja osaa arvioida osaamistaan realistisesti. Opiskelija ottaa tarvittaessa vastuuta ja sitoutuu yhteisiin tavoitteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija kykenee itsenäisesti äänittämään ja editoimaan ilmaisullisesti korkealaatuista ohjelmaa. Opiskelija arvioi kriittisesti ja monipuolisesti omaa oppimistaan ja osaamistaan sekä kykenee kyseenalaistamaan opittua ja tuo omia näkemyksiään ja vaihtoehtoisia työskentelymalleja esille. Opiskelija ottaa vastuutta, toimii oma-alotteisesti ja auttaa myös muista tavoitteiden toteutumisessa.