•     Miljösvenska för arbetslivet BIY6021-3002 09.01.2023-30.04.2023  3 op  (IENS21) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija pystyy kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Hän pystyy tuottamaan ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Hän kykenee asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Opiskelija on tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Opiskelija osaa ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyy hankkimaan tarvitsemaansa tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.
    Sisältö
    småprat -tilanteetpuhelinkeskustelutkokous- ja neuvottelutilanteetympäristöalan ammattisanastoa: uusiutuvat energiat, vesiensuojelu ja -käyttö, kestävä kehitysraportointiruotsalainen kulttuuri

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä eri työelämän tilanteissa. Pystyt tuottamaan ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.

    Vastuuhenkilö

    Marita Suomalainen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opettajan laatima materiaali Moodlessa

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Opetuskieli

    Ajoitus

    09.01.2023 - 30.04.2023

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä.

    Ilmoittautumisaika

    01.10.2022 - 31.10.2022

    Ryhmä
    • IENS21
    Arviointikriteerit

    Arviointi 0-5. Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)

    Opettaja

    Marita Suomalainen

    Paikkoja

    10 - 50

    Koulutusohjelma

    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.  Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.    Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).  Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy. Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).   Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).  

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita. Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)   Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.    Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).   Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).  

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.     Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon. Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.   Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.   Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.    Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).    Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.