Siirry suoraan sisältöön

Raportointi ja kirjoitusviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: BIY6002-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus / Energia- ja ympäristötekniikka (IE)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Juha Suomalainen

Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät

  • BIYNS20
    Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.

Sisältö

Opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi.
Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet.
Tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen.
Tekstin rakenne ja jäsentely.
Kielenhuolto.

Aika ja paikka

Wärtsilä-talo 1.9. - 31.12.

Oppimateriaalit

Honkala, P., Kortetjärvi-Nurmi, S., Rosenström, A. & Siira-Jokinen, S. 2013. Linkki. Työyhteisön viestintä. Helsinki: Edita.
Iisa, K., Oittinen, H. & Piehl, A. 2012 tai uud. Kielenhuollon käsikirja. Helsinki: Yrityskirjat.
Itkonen, T. & Maamies, S. 2011 tai uud. Uusi Kieliopas. Helsinki: Kirjayhtymä.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2012 tai uud. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016 tai uud. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. 2011 tai uud. Yrityksen viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. 2012 tai uud. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. Muu opettajan osoittama materiaali.
Moodlerooms-aineistot.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.
Sisältö
- opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi
- tieteellisen tekstin ominaispiirteet
- ammattikorkeakoulutasoiset kirjoitukset
- kielenhuolto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelu 22 t, harjoitustehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 6 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehty­minen 6 t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on oppitunneilla aktiivinen ja läsnäolo-% on väh. 75 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija suorittaa hyväksytysti lopputentin.
Hylätty: Opiskelija ei ole oppitunneilla aktiivinen ja läsnäoloprosentti on vähemmän kuin 75 %. Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija ei suorita hyväksytysti lopputenttiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä ja -työtilaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus, tehtävien suorittaminen ja lopputentti.