•     Työelämän viestintä BIM6013-3003 29.08.2022-31.12.2022  3 op  (BIMNS19) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän.
    Sisältö
    Viestinnän muodot, puhekulttuurit, työelämän vuorovaikutustaidot, palaverit, kokous- ja neuvottelutaito.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija osaa toimia erilaisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tilanteen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija ymmärtää huolitellun kielenkäytön keskeiseksi osaksi ammatillista viestintää. Opiskelija hallitsee palaveroinnin, kokouskäytänteet ja neuvotteluviestinnän. Luennot, harjoitukset ja lopputentti.

    Vastuuhenkilö

    Juha Suomalainen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Toimipiste

    Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    29.08.2022 - 31.12.2022

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähi- ja etäopiskelu 30 t, harjoitustehtävät 13 t, itsenäinen työskentely 10 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.

    Ilmoittautumisaika

    01.04.2022 - 30.04.2022

    Ryhmä
    • BIMNS19
    Opettaja

    Juha Suomalainen

    Paikkoja

    10 - 50

    Koulutusohjelma

    Metsätalouden koulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1

    Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 % ja tenttiarvosana on vähintään 2.

    Arviointikriteeri - arvosana 3

    Opiskelija tuottaa laadukkaita perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 % ja tenttiarvosana vähintään 3.

    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan palaveria kokonaan, pitämään kokouksen tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 % ja tenttiarvosana vähintään 4!