Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
27.03.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
10 - 100
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
3 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
13.03.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
Lähiopetus
10 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana Lean six sigman DMAIC-menetelmällä hyödyntäen menetelmään liittyviä työkaluja kehitysprojektin. Kehitysprojekti toteutetaan Lean six sigma black belt koulutuksen suorittaneen kokeneen mentorin ohjauksessa. Projektista opiskelija palauttaa projektiraportin.
Jarno Mertanen
Teoria osa suoritetaan Lean Six Sigma Green Belt teoria opintojaksolla.
Jarno Mertanen
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
Six Sigma kehitysprojektin tekeminen vastaa työkuormaltaan arvioilta 100 - 150 tuntia riippuen projektista. Kehitysprojekti etenee itse laaditun aikataulun mukaisesti.
01.04.2022 - 30.04.2022
Lähiopetus
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty
Projektilla on perusteltu yhteys organisaation toimintaan ja sen vaikutuksia on mitattu tai arvioitu. Projektilla on uskottava päämittari.
”Asiakkaan ääni” on mukana projektin valinnassa ja toteutuksessa.
Kehittämisprojektin eri vaiheissa on käytetty niihin sopivia DMAIC-projektin menetelmiä. On löydetty useita mahdollisia syitä ja ratkaisuja.
Projektissa on käytetty tilastollisia menetelmiä ja/tai datan graafisia analyysejä soveltuvilta osin.
Hylätty
Projektilla ei ole määriteltyjä tavoitteita tai sillä ei ole perusteltua yhteyttä organisaation toimintaan. Mittareita projektin arviointiin ei ole.
Kehittämisprojektin valinnassa tai toteutuksessa ei ole lainkaan otettu huomioon asiakkaita.
Projektin eteneminen on tapahtunut kaoottisesti, eikä seuraa DMAIC-menettelyä. Juurisyiden tai ratkaisujen etsinnästä ei ole uskottavaa näyttöä.
Atte Korte
Kurssikirjallisuus:
Bruun, Niklas: Työoikeuden perusteet 2022
TAI
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Pakollinen oheiskirjallisuus:
Alapuranen, Leena: Henkilötietojen käsittely työelämässä 2020
Alapuranen, Leena: Työkyvytön 2008
Alvesalo, Anne: Rangaistava työn turvattomuus 2006
Andreasson, Ari: Osaava tietosuojavastaava ja EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2022
Anttila, Outi: Yhdenvertaisuuslaki kommentein 2019
Autio, Riikka: Häirintä ja kuormittuminen: työnantajan velvoitteet käytännönläheisesti 2022
Bruun, Niklas: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 2006
Havula, Johanna: Työturvallisuusoikeus 2018
Hietala, Harri: Työsuojeluvastuuopas 2019
Hietala, Harri: Uusi yhteistoimintalaki käytännössä 2022
Jäntti, Riikka: Yhteistoimintalain velvoitteet rakennusalalla 2022
Kavasto, Alexa: Työsuhteen päättäminen - Henkilökohtaiset päättämisperusteet ja päättämissopimukset 2020
Korpisaari, Päivi: Uusi tietosuojalainsäädäntö 2018
Koskinen, Seppo: Alisuoriutuminen työssä 2018
Koskinen, Seppo: Virkamiesoikeuden perusteet 2019
Lahtinen, Marjaana: Sisäilman hyväksi - toimintamalli vaikeiden sisäilmaongelmien ratkaisuun 2006
Lehto, Anu-Tuija: Uusi yhteistoimintalaki : vuoropuhelua ja muutosneuvotteluja työpaikalla 2022
Leppänen, Katja: Yhdenvertaisuus työelämässä 2015
Mertanen, Virve: Työturvallisuuslaki - soveltamisopas 2014
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Nyysölä, Mikko: Yksityisyyden suoja työsuhteessa 2020
Parnila, Kirsi: Yhteistoimintalaki käytännönläheisesti 2022
Parnila, Kirsi: Lomauttaminen ja irtisanominen työn vähentyessä 2021
Parnila, Kirsi: Työsuhteen päättäminen käytännönläheisesti 2015
Pyykkönen, Minea: Häirintä ja syrjintä työpaikalla - ennaltaehkäisy, tunnistaminen ja selvittäminen 2017
Pyykkönen, Minea: Seksuaalinen häirintä työpaikalla 2019
Saarinen, Mauri: Lomauttaminen - perusteet, menettelytavat sekä työ- ja sosiaalioikeudelliset seuraaukset 2016
Saloheimo, Jorma: Työturvallisuus - perusteet, vastuu ja oikeusturva 2016
Tähtinen, Outi: Työsopimuslaki käytännönläheisesti 2017
Vilkka, Hanna: Seksuaalinen häirintä 2011
Atte Korte
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
16.01.2023 - 31.03.2023
1. Etäluennot 5h
2. Lähipäivät 16h
3. Itsenäistä työskentelyä 114h
Lähipäiville ei ole mahdollista osallistua etäyhteydellä.
01.10.2022 - 31.10.2022
Arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
10 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
3 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Olli Hatakka, Marika Lappalainen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
09.01.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
Lähiopetus
10 - 100
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
1 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange, Jyri Roihuvuo
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 30.09.2022
Lähiopetus
10 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
1 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
31.08.2022 - 30.07.2023
01.04.2022 - 30.04.2022
Etäopetus
10 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
5 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.09.2022 - 31.07.2023
15.08.2022 - 30.09.2022
Etäopetus
1 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
5 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
1 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Jarno Mertanen
Jarno Mertanen
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
01.04.2022 - 30.04.2022
Lähiopetus
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
H-5
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Englanti
16.03.2023 - 11.05.2023
01.10.2022 - 13.03.2023
Etäopetus
10 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
5 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
18.08.2022 - 16.12.2022
01.04.2022 - 30.04.2022
Lähiopetus
10 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.09.2022 - 28.05.2023
01.04.2022 - 30.12.2022
Etäopetus
10 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
5 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Tarja Kupiainen
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Tarja Kupiainen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.11.2022 - 16.12.2022
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t
01.04.2022 - 30.09.2022
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
10 - 40
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.
Arviointikriteerit/tehtävä ovat Moodlessa.
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
3 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Lähiopetus
1 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Kim Wrange
Kim Wrange, Mika Pasanen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
01.04.2022 - 30.09.2022
Lähiopetus
10 - 50
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Englanti
01.10.2022 - 30.11.2022
01.04.2022 - 25.09.2022
Oppimistehtävät
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
1 - 40
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
2 op
3 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)
Tarja Kupiainen
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).
Tarja Kupiainen
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Suomi
01.10.2023 - 15.12.2023
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t
01.04.2023 - 29.09.2023
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
10 - 40
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.
Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
5 op
3 op
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)