Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa. Sisältö ja toteutus: - umpieritysjärjestelmä - virtsaneritys ja munuainen - nestetasapainon säätely - happo-emästasapainon säätely - ruoansulatus - tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta - lisääntymisfysiologia (not translated)
Susanna Kinnunen
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!! Muita mahdollisia: 1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy 2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos) 3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos) Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy. (not translated)
Contact teaching
Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
Luentotentti (2 h) Kaksi uusintaa (esseetentti Exam-järjestelmässä; sovittava erikseen) (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 28.05.2023
Lähitunnit 26 h Tentti 2 h Itsenäinen opiskelu 28 h (not translated)
01.10.2022 - 31.10.2022
Esseetentti Exam-järjestelmässä HUOM!! Sovittava AINA erikseen! (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen Tentti (100%) (not translated)
Susanna Kinnunen
20 - 60
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
H-5
Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä hoitotyön kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)
Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisesti ottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)
Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)