•     Anatomy and Physiology 1 SH10013-3003 29.08.2022-31.12.2022  3 cr  (STNS22) +-
    Learning objectives
    Anatomy and Physiology I gives students in-depth instruction in the organization, structures, and functions of the human body. Students will learn the terminology, anatomy and physiology, and pathology of each body system and how they interrelate to maintain homeostasis.
    Contents
    - anatomical planes, planes of motion
    - cell structures and signal transduction, basic histology, integument
    - cardiovascular system
    - lymphatic system
    - blood anatomy
    - respiratory system
    - nervous system(s)
    - senses

    Teaching methods and instruction

    Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee kehon eri elinjärjestelmien normaalin rakenteen ja toiminnan, säätelyn perusteet sekä yleisimmät patologiset muutokset. Opiskelija kykenee hyödyntämään tietoja ammatillisissa opinnoissa ja terveysalan ammateissa. Sisältö ja toteutus: - anatomiset tasot, liikesuunnat, solujenvälinen kommunikointi - solu, kudokset ja iho - sydän, verenkiertoelimistö - imutiejärjestelmä - veren anatomia - hengityselimistö - hermoston rakenne ja toiminta (keskushermosto, ääreishermosto, autonominen hermosto) - aistit (not translated)

    Responsible person

    Susanna Kinnunen

    Learning material and recommended literature

    Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H. ja Lauri, T. (2019) Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy HUOM!! Kesäkuussa 2019 on julkaistu uusin painos!! Muita mahdollisia: 1) Leppäluoto J, Kettunen R, Rintamäki H, Vakkuri O, Vierimaa H ja Lätti S 2008 (tai uudempi). Anatomia ja fysiologia - rakenteesta toimintaan. Sanoma Pro Oy 2) Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. ja Björkqvist, S-E. Ihmisen anatomia ja fysiologia. WSOY (uusin painos) 3) Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Haugg, E., Bjålie, J.G., Toverud, K.C.: IHMINEN, Fysiologia ja anatomia, WSOY. (uusin painos) Mikä tahansa korkea-asteelle tarkoitettu anatomian ja fysiologian oppikirja käy. (not translated)

    Mode of delivery

    Contact teaching

    Campus

    Tikkarinne Campus Tikkarinne 9

    Exam dates and re-exam possibilities

    Luentotentti kurssin päätteeksi. Kaksi uusintaa Exam-järjestelmässä. Sovittava aina erikseen. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    29.08.2022 - 31.12.2022

    Students workload

    Luentoja 38 h Tentti 4 h Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät 39 h (not translated)

    Enrollment

    01.04.2022 - 30.09.2022

    Groups
    • STNS22
    Alternative learning methods

    Essee-tentti Exam-järjestelmässä. HUOM!! Sovittava aina erikseen! (not translated)

    Assessment criteria

    Luentotentti: hylätty-5 (not translated)

    Teachers

    Susanna Kinnunen

    Seats

    20 - 40

    Degree Programmes

    Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    Opiskelija tuntee pääosin elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija pystyy kuvailemaan elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä luetella yleisimpiä patologisia muutoksia. Opiskelija tietää ja osaa määritellä hoitotyön kannalta keskeisimmät käsitteet. Tiedoissa on jonkin verran puutteita ja epäjohdonmukaisuuksia. Opiskelija pystyy jossain määrin arvioimaan omaa toimintaansa, perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    Opiskelija tuntee elinten ja elinjärjestelmien normaalit rakenteet ja toiminnot. Opiskelija tunnistaa elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja tuntee elimistön toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää ja osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä ja tunnistaa elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden mahdolliset seuraukset. Tiedoissa voi olla pieniä epäjohdonmukaisuuksia, mutta yleisesti ottaen opiskelija hallitsee tiedot hyvin. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa ja perustelemaan valintojaan sekä hyödyntämään oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    Opiskelija omaa hyvät perustiedot elinten ja elinjärjestelmien normaalista rakenteesta ja toiminnoista. Opiskelija ymmärtää elintoimintojen ja suorituskyvyn välisen yhteyden ja pystyy arvioimaan niiden yhteisvaikutuksia. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön kannalta keskeisiä käsitteitä sujuvasti ja tuntee elinjärjestelmien yleisimmät patologiset muutokset ja niiden vaikutukset elimistön toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa toimintaansa kriittisesti ja soveltamaan oppimaansa omassa toiminnassaan. (not translated)