•     Sociala kontakter i arbetslivet (Swedish Course) LTR6033-3006 09.01.2023-21.04.2023  3 cr  (IRAS22) +-
    Learning objectives
    You are able to communicate orally and in writing in different situations of the working life. You are familiar with the professional bodies and understand which kind of Swedish knowledge will be needed in the working life. You are able to follow actual Swedish media of the field and to report from the themes. You are able to study and retrieve information independently and you are able to use the basic vocabulary and structures of Swedish language in different situations in the working life.
    Contents
    Small talk, situations on the phole, email, customer service and guidance. Meetings. Intensifying of the professional vocabulary. Following actual media of the own branch. Reporting and referencing.

    Teaching methods and instruction

    - You can tell about yourself, your education and your work - You can write your CV and your can answer questions in a job interview. - You are able to communicate small talk, on the phone and with customer - You can write written document concerning working lige - You can use bacic vocabulary and structures of Swedish in different working life situations - You know cultural differences in written an oral working life communication

    Responsible person

    Merja Öhman

    Learning material and recommended literature

    Tolkki, j. Öhman, M. Perspektiv Svenska för högskolestudenter. SanomaPro. 2016. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3 (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Exam dates and re-exam possibilities

    Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohdat löytyvät Moodleroomsissa olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Sekä kirjallista että suullista tenttiä voi uusia kaksi kertaa. (not translated)

    Teaching language

    Timing

    09.01.2023 - 21.04.2023

    Students workload

    Lähiopetus 20h Ryhmätyö 12 h Oppimistehtävät 30 h Itsenäinen tiedonhankinta 17 h Arviointi ja palaute 1 h (not translated)

    Enrollment

    01.10.2022 - 31.10.2022

    Content scheduling

    Sisällön jaksotus löytyy opintojakson Moodleroomsissa olevasta aikataulusta. (not translated)

    Groups
    • IRAS22
    Alternative learning methods

    Opiskelija voi osallistua: 1) Lähitotetutukseen IR10028-3001 ryhmän mukana 2) Opiskelija voi suorittaa opintojakson voi suorittaa itsenäisinä verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyvästä suullisesta esitysestä, ja suullisesta kokeesta sovitaan opettajan kanssa. Kirjallinen koe suoritetaan Exam-tenttiakvaariossa. (not translated)

    Assessment criteria

    Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeaukouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50.%. Itsearviointi ja vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. (not translated)

    Teachers

    Merja Öhman, Elina Erkkilä

    Seats

    20 - 70

    Further information for students

    Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson.
    Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen verkkototeutuksen, hänellä tulee olla hyvät kielelliset valmiudet, ajanhallintataidot ja itsensä johtamisen taitoa (not translated)

    Degree Programmes

    Degree Programme in Construction Engineering

    Virtual proportion

    3 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. ritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)