•     Svenska för byggnadsingenjörer (Swedish Course) LTR6018-3002 09.01.2023-30.03.2023  2 cr  (IRAS21) +-
    Learning objectives
    You are able to tell about yourself, the studies, the work and working environment. You become familiar with North European companies in your branch. You have a sufficient professional vocabulary and can represent the company and its products and services f. ex. at fairs and are able to create necessary written documents. You are able to follow the flow of information and take a benefit of it.
    Contents
    Presentation of the own company and its products. Good knowledge of the structures of Swedish language. Familiarization with Nordic companies of the own branch. Fairs. Materials in construction engineering. Writing a report / marketing material / press release.

    Teaching methods and instruction

    Opiskelija osaa talonrakentamisen perussanaston. Hän pystyy seuraamaan ja hyödyntämämään oman alan ruotsinkielisiä medioita. Hän osaa laatia rakennusalan ohjeita ja rakennustapaselostuksen ruotsiksi.Hän tuntee pohjoismaisia rakennusalan yrityksiä ja osaa esitellä oman alan yritystä ja sen tuotteita ja palveluita esim. messuilla ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja. (not translated)

    Responsible person

    Merja Öhman

    Learning material and recommended literature

    Tolkki,J., Öhman, M. Perspektiv Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro. 2016. ISBN 978-952-63-4187-3. Alakohtainen verkkomateriaali oppimisympäristössä. (not translated)

    Mode of delivery

    Contact teaching

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Exam dates and re-exam possibilities

    Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohta löytyvät Moodleroomsista olevasta opintojakson aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Tentti on avoinna jatkuvasti. Molempia tenttejä voi uusia kaksi kertaa. Opiskelija voi osallistua kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen, kun hän on suorittanut opintojaksoon liittyvät tehtävät ja harjoitustyöt. (not translated)

    Teaching language

    Timing

    09.01.2023 - 30.03.2023

    Students workload

    Lähiopetus 20h ryhmätyöskentely 8h oppimistehtävät 15h itsenäinen tiedonhankinta 10h arviointi ja palaute 1h (not translated)

    Enrollment

    01.10.2022 - 31.10.2022

    Content scheduling

    Sisällön tarkempi jaksotus löytyy opintojakson Moodlessa olevasta aikataulusta. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä lähitunnilla. Aikataulusta löytyvät harjoitustöiden palautusajankohdat ja kirjallisen ja suullisen kokeen ajankohta. (not translated)

    Groups
    • IRAS21
    Alternative learning methods

    Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojakson suullisten esityksen ja suullisen tentin ajankohdasta sovitaan opettajan kanssa. Kirjallinen tentti suoritetaan exam-tenttiakvaariossa. (not translated)

    Assessment criteria

    Suulliset esitykset ja suullinen koe 50%, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti 50%, itsearviointi ja vertaisarviointi. (not translated)

    Teachers

    Merja Öhman, Elina Erkkilä

    Seats

    20 - 70

    Further information for students

    Opintojakso Sociala kontakter on suoritettava ennen tätä opintojaksoa. Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen opiskelun, se vaatii hyvää ruotsin kielen taitoa ja hyviä itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoja. (not translated)

    Degree Programmes

    Degree Programme in Construction Engineering

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)