•     Building Condition Surveys and Building Inspections  LTP7191-3002 10.01.2022-31.03.2022  3 cr  (TOP21_22, ...) +-
    Learning objectives
    Opiskelija perehtyy eri aikakausien rakennustapoihin ja oppii havainnoimaan pien- ja rivitalojen rakennusteknisen kunnon. Opiskelija tunnistaa rakennuskantamme riskirakenteet ja oppii riskirakenteiden korjausten pääperiaatteet. Opintojaksolla perehdytään tutkimusten raportointiin.

    Opiskelija osaa betonirakennusten vaurioitumismekanismit ja betonirakenteiden kuntotutkimusmenetelmät. Opintojaksolla perehdytään kuntotutkimuksen laboratoriotutkimuksiin ja tutkimustulosten analysointiin. Opiskelija oppii tekemään korroosion laajuusarviointia saatuihin tutkimustuloksiin perustuen. Opiskelija oppii käyttämään betonirakenteiden tutkimuksessa tarvittavia kenttä- sekä laboratoriotutkimuslaitteistoja. (not translated)
    Starting level and linkage with other courses
    Betonirakentaminen 1 (not translated)
    Contents
    - käsitteet: kuntoarvio, kuntotarkastus, kuntotutkimus
    - rakenteiden vaurioituminen
    - kuntoarviointimenetelmät
    - aistienvarainen rakenteiden kunnon arviointi
    - haitalliset aineet: asbesti, pcb, kreosootti, lyijy
    - eri aikakausien rakennustavat ja -materiaalit, rakennusvirheet aikakausittain
    - riskirakenteet
    - rapautuminen, karbonatisoituminen, korroosio
    - tutkimuslaitteistot ja niiden käyttö ; laboratoriokokeet: veto (betoniporanäyte ja kermieriste), puristus, betonin suhteellinen kosteus, kimmovasara, karbonatisoitumissyvyys (not translated)

    Teaching methods and instruction

    ITSEOPISKELUNA ENNEN KURSSILLE SAAPUMISTA! - KH-kortti KH 90-00394 (Kuntotarkastus asuntokaupan yhteydessä. Suoritusohje) - KH-kortti KH 90–00316 (Kuntotarkastus asuntokaupan yhteydessä. Tilaajan ohje). Löytyvät googlella. Harjoitustyöt: Asuntokaupan kuntotarkastus + raportti ja asuinkiinteistön kosteusmittaus + raportti. Nämä ohjeistetaan kurssin aikana. Ryhmätyönä eri aikakausien riskirakenteet kirjallinen raportti + esitys (1940…2000 luku, yksi vuosikymmen, jotka arvotaan / ryhmä) Luennot ja käsitteet: Eri kuntoarviointimenetelmät ja selvitykset: - Kuntotutkimus (KT), Kuntoarvio (KA). Alkuhaastattelu ja -lomakkeen täyttö. - Asuinkiinteistön kosteusmittaus (KM) ja tähän liittyvä AS. Oy:n kunnossapitosuunnitelma (PTS) - Asuinkiinteistön energiatodistus ja sen tulkinta. - Case-esimerkit ja -raportit ja selvitykset sekä niiden "pääpiirteinen" tulkinta ja analysointi. - Tarkastajienmuodolliset pätevyydet: AKK-FISE (asuntokaupan kuntotutkija), RTA (rakennusterveysasiantuntija), SISA (sisäilma-asiantuntija), KVTK (kosteusvaurion kuntotutkija) jne... - Aistienvarainen rakenteiden kunnon arviointi ja tutkimusten mittausmenetelmät sekä -laitteet. - Asuinkiinteistön kosteusmittaus (harjoitustyö 1) + raportti. - Laatupuutteet, eri aikakausien rakennustavat ja -materiaalit, rakennusvirheet ja yleisimmät riskirakenteet (RYHMÄTYÖ) - Haitta-aineiden esiintyminen eri aikakausien rakentamisessa sekä niihin liittyviä ominaisuuksia. - Rakenteiden vaurioituminen, syyt ja seuraukset. Esimerkki-caset. - Asuntokaupan kuntotarkastus (AKT) / (harjoitustyö 2) + raportti "SOVELLETUSTI". - Haitalliset aineet: asbesti, pah-yhdisteet ja Kreosootti, Kloorianisolit (VOC), PCP-yhdisteet ja haitalliset metallit kuten lyijy sekä Öljyhiilivety ja BTEX-yhdisteet. - Betonirakenteiden rapautuminen, karbonatisoituminen, korroosio. - Puurakenteiden vaurioituminen ja vaurioiden yleisimmät aiheuttajat: ” Vesi on rakenteiden pahin vihollinen”, yleisimmät kosteusvauriot ja ilmavuodot...Syyt ja seuraukset. - Kuivaketju10 -riskilista. - Rakenteiden laho- ja homevauriot sekä toksisuus. - Homekoiratarkastuksista (välipalana) - Kontaminaatio ja mikrobivaurioit rakenteissa ja niiden vaikutus sisäilmaan. - Huomioitavat lainsäädännöt purku- ja korjaustöissä - Korjausmenetelmien periaatteet, mm. kengitys, kapselointi. "Pääperiaatteena, että vaurion aiheuttaja/ syy on aina pyrittävä poistamaan." Labrat: - Kosteus- ja homevaurioiden tutkiminen ja näytteenottopaikkojen valinta, mikrobitutkimus ja -viljelyt ja tulosten tulkinta/ pääperiaatteet. - Tutkimuslaitteistot ja niiden käyttö; laboratoriokokeet: veto (betoniporanäyte ja kermieriste), puristus, betonin suhteellinen kosteus... - Kimmovasara, karbonatisoitumissyvyys... (not translated)

    Responsible person

    Jari Hirvonen

    Learning material and recommended literature

    Luentokalvot ja Moodle-sisältö ITSEOPISKELUNA KH-kortti KH 90-00394 (Kuntotarkastus asuntokaupan yhteydessä. Suoritusohje) ja KH-kortti KH 90–00316 (Kuntotarkastus asuntokaupan yhteydessä. Tilaajan ohje) Kirjallisuusluettelo: Kuntotutkimuksen tilaaminen; Hekkanen Martti. Kustantaja Kiinteistöalan koulutus Oy-REP ltd 2000 Pientalon kuntoarvio; Hekkanen Martti, Rati 1998 Viranomaismääräykset ja ohjeet Kuluttajasuojalaki. Suomen säädöskokoelma 38/1978 (KH KTM-10291, LVI KTM-00191, RT KTM 21094.) Maankäyttö- ja rakennuslaki. Suomen säädöskokoelma 132/1999 (KH YM-10302, LVI YM-00200, RT YM-21107) Ohjekortit: asuntokauppa KH 90-00316, LVI 01-10336 Kuntotarkastus asuntokauppaa varten. Tilaajan ohje. Rakennustietosäätiö RTS 2002. KH 90-00317, LVI 01-10337 Kuntotarkastus asuntokauppaa varten. Suoritusohje. Rakennustietosäätiö RTS 2002. KH 90-00318, LVI 01-10338 Kuntotarkastus asuntokauppaa varten. Esimerkkiraportti. Omakotitalot, erillis-, pari- ja rivitalohuoneistot, Rakennustietosäätiö RTS 2002. KH 90-00319, LVI 01-10339 Kuntotarkastus asuntokauppaa varten. Esimerkkiraportti. kerrostalo-huoneistot, Rakennustietosäätiö RTS 2002. Ohjekortit: kiinteistön kuntoarvio KH 90-00293, LVI 01-10324, RT 18-10760 Asuinkiinteistön kuntoarvio. Tilaajan ohje. Rakennustietosäätiö RTS 2001. KH 90-00294, LVI 01-10325. Asuinkiinteistön kuntoarvio. Suoritusohje. Rakennustietosäätiö RTS 2001. KH 90-00295, LVI 01-10326. Asuinkiinteistön kuntoarvio. Esimerkkiraportti. Rakennustietosäätiö RTS 2001. (not translated)

    Mode of delivery

    Contact teaching

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    10.01.2022 - 31.03.2022

    Students workload

    Opintojakson laajuus yhteensä 3op (80h) - Luennot 20 h - Labrat 3,0 h - Ryhmätyöt 6h - Harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely 45,5 h - Tentti 3,5 h - Arvioinnit ja palautteet 2 h (not translated)

    Enrollment

    01.10.2021 - 31.10.2021

    Groups
    • TOP21_22
    • LTRNS19
    Alternative learning methods

    Osaamisen näyttö ja EXAM-tentti. (not translated)

    Assessment criteria

    Tentti (mahdollisesti sähköinen EXAM) ja harjoitustyöt sekä esitykset. Paikalla olot ja aktiivisuus sekä ryhmätyötaidot/ vertaisarviointi. Arvioinnin perusteet: https://student.karelia.fi/fi/opinnot/Sivut/arviointiohje.aspx Kaikki harjoitustyöt ja tehtävät tulee olla palautettu ennen tenttiä. OPETUSJAKSON PALAUTE TULEE OLLA TEHTYNÄ ENNEN KURSSIN ARVIONTIA! (not translated)

    Teachers

    Aleksanteri Juvonen, Sirpa Kolari, Jari Hirvonen

    Seats

    10 - 60

    Further information for students

    Luentomateriaali ladataan pääsääntöisesti myös kurssin Moodleen. (not translated)

    Degree Programmes

    Degree Programme in Construction Engineering

    R&D proportion

    2 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    Tyydyttävän arvosanan (1-2) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat: Opiskelija osaa käyttää käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot. Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Harjoitustyöt ovat ajallaan palautetut. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    Hyvän arvosanan (3-4) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat: Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella sekä soveltaa ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. Harjoitustyöt ovat hyvät ja ajallaan palautetut. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    Kiitettävän arvosanan (5) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat: Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi sekä analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja. Harjoitustyöt ovat moitteettomat ja ajallaan palautetut. (not translated)