•     Sociala kontakter i arbetslivet (Swedish Course) LTK6019-3001 06.09.2021-26.11.2021  3 cr  (LTKNS20) +-
    Learning objectives
    You can tell about yourself, your work and studies and know how to communicate in oral and written working life situations. You familiarize with your field and understand what kind of Swedish skills are needed in working life. You can follow current Swedish medias and medias in your field and summarize them. You are capable of independent studies and information acquisitions and you can use basic vocabulary in your field and grammatical structures in working life situations.
    Contents
    Telling about yourself, your work and studies, smalltalk, telephone, email, customer service and guiding situations, basic vocabulary in own field, refreshing Swedish grammar, current Swedish medias and medias in own field, creating working life contacts, reporting and summarizing.

    Teaching methods and instruction

    The student can tell about himself, his work and studies and knows how to communicate in oral and written working life situations. He familiarizes himself with his field and understands what kind of Swedish skills are needed in working life. He can follow the current Swedish media in his field and summarize them. The student is capable of independent studies and information acquisitions and he can use basic vocabulary in his field and grammatical structures in working life situations. Contact lessons/videos, written and oral exercises, oral presentation, pair work, teamwork, gamification

    Responsible person

    Merja Öhman

    Learning material and recommended literature

    Tolkki, j., Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro.Helsinki. ISBN-978-63-4187-3. (not translated)

    Mode of delivery

    Distance learning

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Exam dates and re-exam possibilities

    Kirjallisen ja suullisen tentin sekä suullisen esityksen tarkempi ajankohta löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusiminen Exam-tenttiakvaariossa. Sekä kirjallinen että suullinen tentti pidetään opintojakson lopussa ja niitä voi uusia kaksi kertaa. Kirjallisen tentin uusiminen Exam-tenttiakvaariossa ja suullisen tentin uusiminen sovitaan opettajan kanssa. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    06.09.2021 - 26.11.2021

    Students workload

    Lähitapaamiset 30 h Ryhmätyöskentely 8 h Oppimistehtävät 14 h Itsenäinen tiedonhankinta 10 h Arviointi ja palaute 2 h (not translated)

    Enrollment

    01.04.2021 - 30.04.2021

    Content scheduling

    Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta: 1) Itsestä, koulututuksesta ja työstä kertominen, työn haku 2) Työympäristö, työtehtävät ja työssä viihtyminen 3) Työelämän kirjalliset ja suulliset viestintätilanteet Jokaisen kokonaisuuden jälkeen suullinen tai kirjallinen harjoitustyö. Opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti. Sisällön tarkempi jaksotus löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta. (not translated)

    Groups
    • LTKNS20
    Alternative learning methods

    Itsenäinen verkko-opiskelu Moodelympäristössä Sociala kontakter_verkko2021 opintojaksolla. Suullinen esitys, kirjallinen ja suullinen koe pidetään opettajan kanssa sovittuna ajankohtana. Opiskelijan kannattaa valita tämä toteutus, mikäli hän ei pysty osallistumaan lähitapaamisiin, (not translated)

    Assessment criteria

    Ruotsin taitotasokuvaukset ammattikorkekoululle, kirjallinen koe ja kirjalliset oppimistehtävät 50%, suulliset esitykset ja suullinen koe 50%, itsearviointi ja vertaisarviointi. 100%osallistuminen lähitapaamisiin. (not translated)

    Teachers

    Merja Öhman

    Seats

    20 - 30

    Degree Programmes

    Degree Programme in Mechanical Engineering

    Virtual proportion

    1 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)