•     Svenska för husteknik (Swedish Course) LTH6038-3001 09.01.2023-03.03.2023  2 cr  (LTHNS20) +-
    Learning objectives
    The student can represent his/her company, project or organisation as well asproducts and services f. ex. at fairs and is able to issue neccessary written documents. He/she is able to act in meetings and negotiations in Swedish and work out the neccessary documents. The student deepens his/her professional vocational skills and is able to follow the media of the own branch and make use of them.
    Contents
    Presenting a project of the own branch/organisationbecoming familiar with aScandinavian companyMeetings and negotiationsMaterials for building servicesdrawing up a report/practical report/press release

    Teaching methods and instruction

    Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota ja tuotteita ja palveluja mm. messuilla ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja. Hän osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa ruotsin kielellä ja laatia niissä vaadittavat dokumentit. Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä. Lähiopetus/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, parityö/ryhmätyö, toiminnallinen oppiminen, pelillisyys. (not translated)

    Responsible person

    Merja Öhman

    Learning material and recommended literature

    Tolkki, Öhman, Perspektiv svenska för högskolestudenter. 2016 Sanoma Pro Oy. Helsinki.ISBN 978-952-63-4187-3 (not translated)

    Mode of delivery

    Contact teaching

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Exam dates and re-exam possibilities

    Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohdat löytyvät Moodleroomsista löytyvästä opintojakson aikataulusta. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Molempi tenttejä on mahdollista uusia kaksi kertaa. Opiskelijan on suoritettava opintojaksoon liittyvät tehtävät ja harjoitustyöt ennen tentteihin osallistumista. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    09.01.2023 - 03.03.2023

    Students workload

    Lähiopiskelu 20h Ryhmätyöskentely 8h Oppimistehtävät 15h Itsenäinen tiedonhankinta 10h Arviointi ja palaute 1h (not translated)

    Enrollment

    01.10.2022 - 31.10.2022

    Content scheduling

    Opintojakson tarkempi aikataulu löytyy opintojakson Moodlesta. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aikataulusta löytyvät viikottaisen ohjelman lisäksi harjoitustöiden palatusajankohdat ja kirjallisen ja suullisen tentin ajankohta (not translated)

    Groups
    • LTHNS20
    Alternative learning methods

    Opiskelija voi suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojaksoon sisältyvä suullinen esitys ja suullinen koe pidetään opettajan kanssa erikseen sovittuna ajankohtana. Kirjallinen koe suoritetaan exam-tenttiakvaariossa. (not translated)

    Assessment criteria

    Valtakunnalliset taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakoululle muodostavat arvosanojen perustan. Ne löytyvät opintojakson Moodlesta. Kirjalliset oppimistehtävät ja koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja koe 50%. Aktiivinen osallistuminen lähiopetustunneille ja kotitehtävien ja oppimistehtävien tekeminen. Opintojaksolla myös itse- ja vertaisarviointia. Englanniksi (not translated)

    Teachers

    Merja Öhman

    Seats

    20 - 50

    Further information for students

    Opiskelijan tulee suorittaa Sociala kontakter i arbetslivet opintojakso ennen tälle opintojaksolle osallistumista. Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen opiskelun, se edellyttää häneltä hyvää ruotsin kielen taitoa, hyvää itsensä johtamisen ja ajanhallinnan taitoa. (not translated)

    Degree Programmes

    Degree Programme in Building Services Engineering

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)