The student can tell about himself, his work and studies and knows how to communicate in oral and written working life situations. He familiarizes himself with his field and understands what kind of Swedish skills are needed in working life. He can follow the current Swedish media in his field and summarize them. The student is capable of independent studies and information acquisitions and he can use basic vocabulary in his field and grammatical structures in working life situations. Contact lessons/videos, written and oral exercises, oral presentation, pair work, teamwork, gamification
Merja Öhman
Tolkki, J & Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. SanomaPro. 2016. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3 (not translated)
Contact teaching
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Kirjallinen tentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintamahdollisuutta. Uusinnat Exam-tenttiakvaariossa 31.5 mennessä. Suullinen paritentti opintojakson lopussa. Kaksi uusintamahdollisuutta. (not translated)
Finnish
10.01.2022 - 08.04.2022
contact lessons 30h group work 12 h learning assignments 25h information acquisition 13h evaluation and feedback 1h
01.10.2021 - 31.10.2021
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta. 1) Itsestä, opinnoista ja työstä kertominen 2) Työympäristö, työtehtävät ja työssä viihtyminen 3) Työelämän suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet Oman alan ammattiterminologia ja rakenteiden vahvistaminen on mukana jokaisessa osissa. Kirjallinen ja suullinen koe opintojakson lopussa. Tarkempi aikataulu löytyy opintojakson Moodle-ympäristöstä. (not translated)
Sociala kontakter i arbetslivet verkko-opintojakson itsenäinen suorittaminen Moodle- ympäristössä. Suullinen esitys, kirjallinen ja suullinen koe pidetään opettajan kanssa sovittuna ajankohtana. (not translated)
Ruotsin taitotasokuvaukset ammattikorkekoululle, kirjallinen koe ja kirjalliset oppimistehtävät 50%, suulliset esitykset ja suullinen koe 50%, itsearviointi ja vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisiin. (not translated)
Merja Öhman
20 - 50
Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson.
Mikäli opiskelija valitsee itsenäisen verkko-opiskelun, se edellyttää häneltä hyvää lähtötasoa, ajanhallintataitoja ja kurinalaisuutta. (not translated)
Degree Programme in Building Services Engineering
H-5
1Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)