•     Sociala kontakter (Swedish course) LTD6021-3001 03.09.2021-03.12.2021  3 cr  (LTDNS20) +-
    Learning objectives
    You
    - are capable of speaking Swedish in everyday and working life situations
    - can tell about your education and your job
    - can write your CV, emails and other working life messages in Swedish in an appropriate style and are able to communicate in oral working life situations in Swedish
    - are aware of cultural differences between Finland and Sweden
    - know your own learning style and you can use different learning strategies
    - can use language programs, dictionaries and other sources in Swedish studies
    - are able to read professional texts in Swedish using dictionaries
    Contents
    Learning strategies, information acquisition, telling about yourself, your education and your job, small talk, customer service, telephone situations, emails business culture in Sweden.

    Teaching methods and instruction

    The student is capable of speaking Swedish in everyday and working life situations. He can tell about his education and his job. He can write his CV, emails and other working life messages in Swedish in an appropriate style and is able to communicate in oral working life situations in Swedish. He is aware of cultural differencies between Finland and Sweden. He knows his own learning style and he can use different learning strategies. He can use language programs, dictionaries and other sources in Swedish studies. He is able to read professional texts in Swedish using dictionaries. Contact lessons/videos, written and oral exercises, oral presentation, pair work, teamwork, gamification

    Responsible person

    Merja Öhman

    Learning material and recommended literature

    Tolkki- Öhman, Perspektiv för högskolestudenter 2017. SanomaPro. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3

    Mode of delivery

    Distance learning

    Campus

    Wärtsilä Campus Karjalankatu 3

    Exam dates and re-exam possibilities

    Kirjallisen ja suullisen tentin sekä suullisen esityksen tarkempi ajankohta löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusiminen Exam-tenttiakvaariossa. Kirjallinen tentti suoritetaan ennen suullista tenttiä. Molempia tenttejä voi uusia kaksi kertaa. Opiskelijan on suoritettava opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja harjoitustyöt ennen kokeita. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    03.09.2021 - 03.12.2021

    Students workload

    contact lessons 18h group work 20 h learning assignments 26h information acquisition 16h evaluation and feedback 1h

    Enrollment

    01.04.2021 - 30.04.2021

    Content scheduling

    Sisällön tarkempi jaksotus löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aikataulusta löytyvät harjoitustäiden palautusajankohdat ja tenttien ajankohdat. (not translated)

    Groups
    • LTDNS20
    Alternative learning methods

    Opiskelija voi osallistua Sociala kontakter lähitoteutukseen konetekniikan, rakennustekniikan tai talotekniikan koulutusohjelmissa. (not translated)

    Assessment criteria

    Written exam and written assignments 50%, oral exam and oral assignments 50%, self-assessment and peer- assessment, active participation in contact lesson

    Teachers

    Merja Öhman

    Seats

    20 - 100

    Degree Programmes

    Degree Programme in Business Information Technology

    Virtual proportion

    3 cr

    Evaluation scale

    H-5

    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1

    1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 3

    3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. 4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria - grade 5

    5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. (not translated)