Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Contact teaching
1 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
13.03.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
Contact teaching
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
Open UAS
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.09.2022 - 28.05.2023
01.04.2022 - 30.12.2022
Distance learning
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
During the course, the student makes a development project using the Lean six sigma DMAIC method by the tools which related to the method. The development project is carried out under the guidance of an experienced mentor who has completed the Lean six sigma black belt training. From the project, the student submits a project report.
Jarno Mertanen
The theory part is completed in the Lean Six Sigma Green Belt theory course.
Jarno Mertanen
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
Doing a Six Sigma development project is equivalent to a workload estimate of 100 to 150 hours, depending on the project. The development project is progressing according to a self-developed schedule.
01.04.2022 - 30.04.2022
Contact teaching
Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
Approved/Rejected
Approved
The project has a justified connection to the organisation's operations and its impacts have been measured or evaluated. The project has a credible main metric.
The "voice of the customer" is involved in the selection and implementation of the project.
In the different phases of the development project, suitable DMAIC project methods have been used. A number of possible causes and solutions have been found.
Statistical methods and/or graphical analyses of data have been used in the project, where applicable.
Abandoned
The project does not have defined goals or has no justified connection with the activities of the organization. There are no metrics for project evaluation.
Customers have not been taken into account at all in the selection or implementation of the development project.
The progress of the project has taken place chaotically and does not follow the DMAIC procedure. There is no credible evidence of the search for root causes or solutions.
Jarno Mertanen
Jarno Mertanen
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
01.04.2022 - 30.04.2022
Contact teaching
Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
H-5
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
English
16.03.2023 - 11.05.2023
01.10.2022 - 13.03.2023
Distance learning
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Olli Hatakka, Marika Lappalainen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
09.01.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
Contact teaching
10 - 100
Degree Programme in the Development and Management of Health Care and Social Services, Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
18.08.2022 - 16.12.2022
01.04.2022 - 30.04.2022
Contact teaching
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Atte Korte
Kurssikirjallisuus:
Bruun, Niklas: Työoikeuden perusteet 2022
TAI
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Pakollinen oheiskirjallisuus:
Alapuranen, Leena: Henkilötietojen käsittely työelämässä 2020
Alapuranen, Leena: Työkyvytön 2008
Alvesalo, Anne: Rangaistava työn turvattomuus 2006
Andreasson, Ari: Osaava tietosuojavastaava ja EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2022
Anttila, Outi: Yhdenvertaisuuslaki kommentein 2019
Autio, Riikka: Häirintä ja kuormittuminen: työnantajan velvoitteet käytännönläheisesti 2022
Bruun, Niklas: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 2006
Havula, Johanna: Työturvallisuusoikeus 2018
Hietala, Harri: Työsuojeluvastuuopas 2019
Hietala, Harri: Uusi yhteistoimintalaki käytännössä 2022
Jäntti, Riikka: Yhteistoimintalain velvoitteet rakennusalalla 2022
Kavasto, Alexa: Työsuhteen päättäminen - Henkilökohtaiset päättämisperusteet ja päättämissopimukset 2020
Korpisaari, Päivi: Uusi tietosuojalainsäädäntö 2018
Koskinen, Seppo: Alisuoriutuminen työssä 2018
Koskinen, Seppo: Virkamiesoikeuden perusteet 2019
Lahtinen, Marjaana: Sisäilman hyväksi - toimintamalli vaikeiden sisäilmaongelmien ratkaisuun 2006
Lehto, Anu-Tuija: Uusi yhteistoimintalaki : vuoropuhelua ja muutosneuvotteluja työpaikalla 2022
Leppänen, Katja: Yhdenvertaisuus työelämässä 2015
Mertanen, Virve: Työturvallisuuslaki - soveltamisopas 2014
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Nyysölä, Mikko: Yksityisyyden suoja työsuhteessa 2020
Parnila, Kirsi: Yhteistoimintalaki käytännönläheisesti 2022
Parnila, Kirsi: Lomauttaminen ja irtisanominen työn vähentyessä 2021
Parnila, Kirsi: Työsuhteen päättäminen käytännönläheisesti 2015
Pyykkönen, Minea: Häirintä ja syrjintä työpaikalla - ennaltaehkäisy, tunnistaminen ja selvittäminen 2017
Pyykkönen, Minea: Seksuaalinen häirintä työpaikalla 2019
Saarinen, Mauri: Lomauttaminen - perusteet, menettelytavat sekä työ- ja sosiaalioikeudelliset seuraaukset 2016
Saloheimo, Jorma: Työturvallisuus - perusteet, vastuu ja oikeusturva 2016
Tähtinen, Outi: Työsopimuslaki käytännönläheisesti 2017
Vilkka, Hanna: Seksuaalinen häirintä 2011 (not translated)
Atte Korte
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
16.01.2023 - 31.03.2023
1. Etäluennot 5h
2. Lähipäivät 16h
3. Itsenäistä työskentelyä 114h
Lähipäiville ei ole mahdollista osallistua etäyhteydellä. (not translated)
01.10.2022 - 31.10.2022
Arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa. (not translated)
40% Contact teaching, 60% Distance learning
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
27.03.2023 - 28.05.2023
01.10.2022 - 31.10.2022
40% Contact teaching, 60% Distance learning
10 - 100
Degree Programme in Business Management and Leadership
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Contact teaching
1 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Contact teaching
1 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä) (not translated)
Tarja Kupiainen
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011). (not translated)
Tarja Kupiainen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.11.2022 - 16.12.2022
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t (not translated)
01.04.2022 - 30.09.2022
40% Contact teaching, 60% Distance learning
10 - 40
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.
Arviointikriteerit/tehtävä ovat Moodlessa. (not translated)
Degree Programme in Business Management and Leadership
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Contact teaching
1 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange, Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
01.04.2022 - 30.09.2022
Contact teaching
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
English
01.10.2022 - 30.11.2022
01.04.2022 - 25.09.2022
Learning assignments
40% Contact teaching, 60% Distance learning
1 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
2 cr
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange, Jyri Roihuvuo
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
15.08.2022 - 30.09.2022
Contact teaching
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
31.08.2022 - 30.07.2023
01.04.2022 - 30.04.2022
Distance learning
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.09.2022 - 31.07.2023
15.08.2022 - 30.09.2022
Distance learning
1 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Työn opinnollistamisen kurssi, joka suoritetaan ajasta ja paikasta riippumatta. Ei lukujärjestyskiinnityksiä. Ohjeet suorittamiseen saa vastuuopettajalta, jonka kanssa sovitaan myös tarkempi aikataulu. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2023 - 31.07.2024
01.04.2023 - 15.04.2023
Distance learning
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
08.01.2024 - 31.05.2024
01.10.2023 - 31.10.2023
Contact teaching
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Osaamistavoitteet:
perehtyt markkinatestatun liiketoiminnan aloitustapoihin
tiedät kohteen määrittämisen ja arvioinnin keinot sekä hinnan määrittelyn perusperiaatteet
tiedät yrittäjyyden aloittamiseen liittyvistä prosesseista, sopimuksista ja oikeudellisista kysymyksistä
osaat arvioida liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia
Keskeinen sisältö:
markkinatestattuun liiketoimintaan omistajanvaihdoksen, sukupolven vaihdoksen tai yrityskaupan,
franchising-yrittäjyyden ja lisenssin ostamisen muodossa perustuva yrittäjyys
kohteen määrittäminen ja arviointi sekä hinnan määrittely
omistajuuden vaihdosprosessi, sopimukset ja oikeudelliset kysymykset
strateginen arviointi ja suunnittelu
Oppimismenetelmät:
oppimistehtävät (not translated)
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.09.2023 - 31.12.2023
01.04.2023 - 15.04.2023
Oppimistehtävät (not translated)
Distance learning
1 - 80
Verkko-opintojakso, jonka opiskelija voi suorittaa haluamassaan aikataulussa sen toteutusaikana. (not translated)
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
Approved/Rejected
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL) (not translated)
Lectures, excercises, assingnments and exam.
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
28.08.2023 - 15.12.2023
01.04.2023 - 15.04.2023
Contact teaching
5 - 30
Degree Programme in Business Management and Leadership
Approved/Rejected
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Itsenäisesti kirjoitettava suunnitelma omista kehittymis- ja uratavoitteista erillisen työohjeen mukaisesti. (not translated)
Jyri Roihuvuo
Jyri Roihuvuo
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
28.08.2023 - 15.12.2023
15.08.2023 - 30.09.2023
Arviointi perustuu kehittymissunnitelman sisältöön ja muotoon. Suunnitelmasta saa myös sanallisen palautteen. (not translated)
Contact teaching
15 - 60
Opintojakso YT10002 Johtajuuden arvot ja johtajana kehittyminen toimii johdantona kehittymissuunnitelmalle. (not translated)
Degree Programme in Technology Competence Management, Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ) (not translated)
Täydennettäväksi arvioidussa kehittymissuunnitelmassa on vakavia puutteita itsearvioinnin, kehittymistavoitteiden asettamisen tai lähteiden käytön osalta. Myös vakavat puutteet raportin ulkoasussa tai rakenteessa voivat aiheuttaa täydennystarpeen. (not translated)
Tyydyttävässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan pinnallisesti. Suunnitelmassa ilmenevät opiskelijan omat työhön ja johtamiseen liittyvät arvot, käsitykset ja uskomukset jossain määrin. Lähteitä on käytetty niukasti. Kehittymissuunnitelmassa on asetettu kehittymistavoitteita ja niille arviointimenettelyjä. Suunnitelma on jäsennetty orjallisesti työohjeen mallin mukaisesti. (not translated)
Hyvässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan omakohtaisesti pohdiskellen. Suunnitelmassa käy ilmi opiskelijan omia työhön ja johtamiseen liittyviä arvoja, käsityksiä ja uskomuksia. Näille on löydetty taustatukea ja vertailukohtia kirjallisuudesta. Lähteitä on käytetty riittävästi. Kehittymissuunnitelmassa on asetettu kehittymistavoitteita ja niille arviointimenettelyjä. Omia valintoja, oivalluksia, kytkentöjä, havaintoja ja kysymyksiä on esitetty ja perusteltu lukijalle. (not translated)
Kiitettävässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan omakohtaisesti pohdiskellen. Suunnitelmassa ilmenevät opiskelijan omat työhön ja johtamiseen liittyvät arvot, käsitykset ja uskomukset. Näille on löydetty taustatukea ja vertailukohtia kirjallisuudesta. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja vuoropuhelu niiden kanssa on luontevaa. Kehittymissuunnitelmassa asetetaan selkeitä ja realistisia kehittymistavoitteita ja niille uskottavia arviointimenettelyjä. Omia valintoja, oivalluksia, kytkentöjä, havaintoja ja kysymyksiä on esitetty ja perusteltu lukijalle. Suunnitelma on jäsennetty omintakeisesti ja se etenee loogisesti. (not translated)
Lähi- ja etäopetusta. Pienimuotoisen kehittämistehtävän tekeminen hyödyntäen Lean Six Sigma mentelmiä. (not translated)
Jarno Mertanen
Oppimateriaalina on standardi SFS13053 osat 1 ja 2. The Green Belt Memory Jogger, ISBN 978-1-57681-176-4. Pääasiassa opetusmateriaalit ovat Karelia amk:n Moodlessa. Opintojakson alussa ilmoitetaan opintojaksoa tukevasta materiaalista, jota löytyy esim. kirjoina, sähköisinä kirjoina, artikkeleina, YouTube videoina. (not translated)
Jarno Mertanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
09.11.2023 - 26.05.2024
Opintojakson työmäärän jakaantuminen; esitehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen, kehittämistehtävä, käytettyjen työkalujen ja menetelmien dokumentointi ja viisi lähiopetuspäivää. Yhteensä työmäärä on noin 135 tuntia. (not translated)
15.08.2023 - 30.09.2023
Opintojaksolla on numero arviointi 0-5. Arvosana perustuu tehtävistä ja tenteistä kerättyjen pisteiden yhteismäärään
n. yli 50% pisteistä vastaa arvosanaa 1
n. alle 60% pisteistä vastaa arvosanaa 2
n. alle 70% pisteistä vastaa arvosanaa 3
n. alle 80% pisteistä vastaa arvosanaa 4
n. 90% tai pisteistä vastaa arvosanaa 5. (not translated)
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
3 cr
H-5
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ) (not translated)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa. (not translated)
Lähi- ja etäopetusta. Pienimuotoisen kehittämistehtävän tekeminen hyödyntäen Lean Six Sigma mentelmiä. (not translated)
Jarno Mertanen
Oppimateriaalina on standardi SFS13053 osat 1 ja 2. The Green Belt Memory Jogger, ISBN 978-1-57681-176-4. Pääasiassa opetusmateriaalit ovat Karelia amk:n Moodlessa. Opintojakson alussa ilmoitetaan opintojaksoa tukevasta materiaalista, jota löytyy esim. kirjoina, sähköisinä kirjoina, artikkeleina, YouTube videoina. (not translated)
Jarno Mertanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintojakson työmäärän jakaantuminen; esitehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen, kehittämistehtävä, käytettyjen työkalujen ja menetelmien dokumentointi ja viisi lähiopetuspäivää. Yhteensä työmäärä on noin 135 tuntia. (not translated)
01.10.2023 - 31.10.2023
Opintojaksolla on numero arviointi 0-5. Arvosana perustuu tehtävistä ja tenteistä kerättyjen pisteiden yhteismäärään
n. yli 50% pisteistä vastaa arvosanaa 1
n. alle 60% pisteistä vastaa arvosanaa 2
n. alle 70% pisteistä vastaa arvosanaa 3
n. alle 80% pisteistä vastaa arvosanaa 4
n. 90% tai pisteistä vastaa arvosanaa 5. (not translated)
Contact teaching
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä. (not translated)
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa. (not translated)
Lectures, exercises and course assignment.
Kim Wrange
Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu; Ritalahti, Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. (not translated)
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
17.08.2023 - 15.12.2023
01.04.2023 - 15.04.2023
Contact teaching
10 - 40
Degree Programme in Business Management and Leadership
Approved/Rejected
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
On-line lectures, on-line discussions, strategy day as classroom work.
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
18.03.2024 - 31.05.2024
01.10.2023 - 31.10.2023
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in the Development and Management of Health Care and Social Services, Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Työn opinnollistamisen kurssi, joka suoritetaan ajasta ja paikasta riippumatta. Ei lukujärjestyskiinnityksiä. Ohjeet suorittamiseen saa vastuuopettajalta, jonka kanssa sovitaan myös tarkempi aikataulu. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2023 - 31.07.2024
01.04.2023 - 15.04.2023
Distance learning
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Työn opinnollistamisen kurssi, joka suoritetaan ajasta ja paikasta riippumatta. Ei lukujärjestyskiinnityksiä. Ohjeet suorittamiseen saa vastuuopettajalta, jonka kanssa sovitaan myös tarkempi aikataulu. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2023 - 31.07.2024
01.04.2023 - 15.04.2023
Distance learning
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
A dialogical training day on-line and self-management oriented assignment of chosen literature.
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
07.09.2023 - 08.10.2023
15.08.2023 - 30.09.2023
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in Technology Competence Management, Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ) (not translated)
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.
Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.
Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.
Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.
Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.
Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.
Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä) (not translated)
Tarja Kupiainen
Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.
Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)
Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf
Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011). (not translated)
Tarja Kupiainen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.10.2023 - 15.12.2023
Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (essee) 27 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 82 t (not translated)
01.04.2023 - 15.04.2023
40% Contact teaching, 60% Distance learning
10 - 40
Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.
Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa. (not translated)
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
3 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Työn opinnollistamisen kurssi, joka suoritetaan ajasta ja paikasta riippumatta. Ei lukujärjestyskiinnityksiä. Ohjeet suorittamiseen saa vastuuopettajalta, jonka kanssa sovitaan myös tarkempi aikataulu. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
01.08.2023 - 31.07.2024
01.04.2023 - 15.04.2023
Distance learning
10 - 50
Degree Programme in Business Management and Leadership
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Lectures, exercises and assignments.
Kim Wrange
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson alussa ja aikana. (not translated)
Soile Vinni, Kim Wrange, Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
09.10.2023 - 15.12.2023
15.08.2023 - 30.09.2023
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
Approved/Rejected
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ) (not translated)
Learning outcomes
The student increases his/her knowledge on performance management, and understanding of factors and mechanisms affecting SME (small and medium enterprises) performance. The student develops his/her skills of strategic management and leadership, and will be able to analyze and develop the strategic management and leadership in practice.
Core content
Foundations of SME performance
Growth, growth factors and growth strategies
Business models and business model innovation
Current issue: Silver economy
Applying the theoretical aspects of performance management into practical business examples
Learning methods:
Learning assignments
Learning diary
Mika Pasanen
Mika Pasanen
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
English
21.09.2023 - 30.11.2023
01.04.2023 - 15.04.2023
Learning assignment, learning diary.
Distance learning
5 - 40
The course has a preliminary assignment.
Degree Programme in Business Management and Leadership
3 cr
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Tämä opintojakso on liiketalouden YAMK-tutkintoa suorittaville kokoava opintojakso, joka koostuu osasuorituksista, joita ovat: HOPS (1 op), Itsensä johtaminen (1 op), Johtajuuden arvot ja johtajana kehittyminen (2 op) sekä Johtamistaitojen kehittymissuunnitelma 1 (1 op). Kun opiskelija on suorittanut ao. osasuoritukset, hänelle annetaan tällä opintojaksolla kokoava arviointi. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
28.08.2023 - 15.12.2023
15.08.2023 - 30.09.2023
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in Business Management and Leadership
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla. (not translated)
Kim Wrange
Kim Wrange
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
02.10.2023 - 31.12.2023
01.04.2023 - 30.09.2023
Distance learning
15 - 60
Degree Programme in Business Management and Leadership, Degree Programme in Technology Competence Management
5 cr
H-5
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL) (not translated)
Kaksi lähiopetuspäivää ja niihin liittyvä oppimistehtävä. (not translated)
Jyri Roihuvuo
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. (not translated)
Jyri Roihuvuo
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Finnish
28.08.2023 - 15.12.2023
Lähiopetus 16 h, oppimistehtävä 38 h (not translated)
15.08.2023 - 30.09.2023
Opetuspäiviin osallistuminen on pakollista. Poissaolon voi korvata aihepiiriin perehdyttävällä oppimistehtävällä, joka on saatavilla Moodlessa. (not translated)
Arviointi perustuu oppimistehtävään asteikolla hyväksytty/hylätty. Läsnäolo opetukseen on pakollinen, mutta korvattavissa erillisillä oppimistehtävillä. (not translated)
Contact teaching
15 - 60
Degree Programme in Technology Competence Management, Degree Programme in Business Management and Leadership
Approved/Rejected
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ) (not translated)
Hyväksytyssä tehtävässä on valittua työyhteisöä analysoitu kaikkien tehtäväkohtien kannalta. Organisaatiokulttuuria on kuvailtu Hofsteden käsitteillä. Johtamistilanteet on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja niitä on analysoitu. Omakohtainen pohdinta välittyy lukijalle.
Täydennettäväksi arvioidussa vastauksessa on suuria puutteita jonkin analysointinäkökulman kohdalla. Analyysi on pinnallista tai yksipuolista, eikä omaa pohdintaa ilmene. (not translated)